Tentoonstelling De lijkwade van Turijn, 24 t/m 28 september

H. Pauluskerk, Emmen: tentoonstelling De lijkwade van Turijn, 24 t/m 28 september

Alle parochiekerken hebben kruiswegstaties. We hoeven niet naar Jeruzalem te reizen om mediterend Jezus met Zijn kruis te volgen. Zo hebben ook alle parochiekerken tijdens de Kersttijd een kerststal, om dichtbij huis het grote wonder van Bethlehem te
verbeelden.

Zondag 24 september t/m donderdag 28 september is in de H. Pauluskerk, Meerstraat 2, 7815 XG Emmen een bijzondere tentoonstelling: De lijkwade van Turijn.

De lijkwade van Turijn is een uniek linnen doek met daarin de afdruk van een man. Volgens overlevering werd Jezus na zijn dood in dit doek gewikkeld. Het origineel, dat sinds 1578 in Turijn is te vinden, is aan veel wetenschappelijk onderworpen.

In de H. Pauluskerk een levensgrote kopie van die lijkwade. Daarnaast zijn er replica’s van de doornenkroon, de kruisnagels en martelwerktuig.

Aan de hand van deze voorwerpen mogen we nadenken over het verhaal van Jezus, wat het betekent en waarom hij gestorven is.

Aansluitend op de Eucharistie van zondag 24 september om 11.00 uur is in de H. Pauluskerk een lezing over de lijkwade van Turijn.

Dezelfde lezing is dinsdag 26 september in de Engelse taal; aansluitend op de Engelstalige Eucharistie van 19.00 uur.

De lezing wordt gegeven door de heer Joep Habets, die veel tijd heeft besteed aan de geschiedenis en de mysteries van dit beroemd kleed.

Aan deze tentoonstelling is ook kindercatechese gekoppeld. In de kerk op donderdag 28 september van 16.30 – 17.20 uur. U kunt uw kind voor deze speelse catechese aanmelden bij de pastoor: pastoor.stiekema@degoedeherderparochie.nl.

Tijdens deze, voor u gratis, tentoonstelling is de H. Pauluskerk extra geopend:

zondag 24 september: geopend tot 16.00 uur,

maandag 25 september: gesloten,

dinsdag 26 september: geopend van 18.00-21.30 uur,

woensdag 27 september: gesloten,

donderdag 28 september: geopend van 12.00-19.30 uur.

De H. Pauluskerk heeft aan de Meerstraat eigen parkeerruimte voor uw auto en ligt op loopafstand van het bus- en treinstation.