Kledingcontainers H. Pauluskerk verwijderd

Jarenlang stonden op de parkeerplaats bij de H. Pauluskerk twee kledingcontainers voor Mensen in Nood, later Cordaid geheten. Een ideale vorm van recycling!

Overtollige kleding deponeren voor hergebruik en recycling en de opbrengst wordt door Mensen in Nood ofwel Cordaid aangewend om hun goede doelen te financieren. Beide kledingcontainers werden altijd royaal gevuld. Wekelijks kwam de bestelbus van Cordaid om de containers te legen.

Helaas werden die kledingcontainers in de nachtelijke uren ook door enkele vaste "gasten” bezocht. Niet om kleding te deponeren maar om kleding te halen. Vaste gasten omdat het altijd dezelfde personen waren. Gelet op hun vervoersmiddel, de fiets, moeten zij in de buurt wonen.

’s Nachts haalden zij de kledingcontainers leeg, onder het licht van zaklampen werd gesorteerd wat voor hen bruikbaar was. Eentje verrichtte dat werk met een handige mijnwerkerslamp op zijn hoofd. Zwaar beladen, soms nauwelijks tot fietsen in staat, verdwenen zij in de nacht.

Gelet op de frequentie van het leeghalen van de kledingcontainers, een paar keren per week, was het niet om thuis hun naakte familieleden te kleden. Die zouden na één keer de container legen toch wel een keer gekleed zijn.

Er iets van zeggen… de mannen werkten wel onverstoorbaar door. Hun verdienmodel voor handel in tweedehandskleding?

Jammer dat deze mannen de kleding die zij niet wilden hebben, zelden tot nooit terug in de container gooiden. Menig ochtend was er grote rommel op de parkeerplaats. Een rommel die zich steeds vaker aandiende en steeds groter werd.

Dat heeft de locatieraad van de H. Pauluskerk doen besluiten de kledingcontainers te laten weghalen. Vrijdag 16 juni zijn de containers door Mensen in Nood ofwel Cordaid opgehaald.

Voor iedereen die in de achterliggende jaren kleding heeft gedeponeerd: Hartelijke dank, moge God het u lonen.