DvhN en RTV Drenthe over katholieke kerkgebouwen III

Vanwege de voortgaande vergrijzing en ontkerkelijking van Nederland vraagt het bisdom Groningen-Leeuwarden van alle parochies in het bisdom gebouwenbeleid.

Het bestuur van De Goede Herder Parochie Emmen-Erica leverde juni 2023 haar Voorstel Gebouwenbeleid bij het bisdom in. Het parochiebestuur is bij dat voorstel niet
over één nacht ijs gegaan.

Er was een advies van de parochiële gebouwencommissie, die deskundig en onafhankelijk van het bestuur werkte.

Tijdens twee adviesbijeenkomsten reageerden de parochianen, de geledingen en andere belanghebbenden. Zij konden het advies van de gebouwencommissie van
commentaar voorzien en het parochiebestuur ook van advies dienen.

Dat alles is maandenlang door het parochiebestuur gewikt en gewogen. Het Voorstel Gebouwenbeleid De Goede Herder Parochie is openbaar voor iedereen. U kunt het
lezen via deze link aan te klikken.

In twee andere Drentse parochies Maria Hertogin van Drenthe (Barger- en Emmercompscuum, Zwartemeer en Klazienaveen) en Immanuël (Coevorden, Nieuw Schoonebeek, Schoonebeek, Steenwijksmoer en Weiteveen) wordt het te maken gebouwenbeleid ook concreet.

De regionale media hebben er aandacht aanbesteed.

De artikelen van Jan Willem Horstman, in het Dagblad van het Noorden, kunt u hier en hier lezen.

Een artikel van RTV Drenthe kunt u hier lezen.