Authentiek leven

Authentiek leven? Kijk naar het voornaamste voorbeeld: Jezus.

Volgens een filosoof is authentiek leven zich bewust van de dood. Het is leven in de wereld zonder van die wereld te zijn. Christendom is niet werelds. Wat mensen in geloof aantrekt, is geen lawaaiige reclamecampagne en heeft niks van wat onze de wereld promoot.

Gelovigen worden aangetrokken door iets dat voor het oog verborgen is, het mysterie dat ons omringt: Jezus en wat ons met Hem identificeert. In onze samenleving stuit Jezus op onverschilligheid en weerstand. Christen zijn is geen ‘walk of fame’. Jezus zelf heeft niet anders ervaren.

Een gelovige levenshouding beïnvloedt mensen omdat zij u eenvoudig en vrij zien, met het geduld en de liefde die u in u hebt. Misschien zien zij Jezus in uw glimlach, uw barmhartige vriendelijkheid en nabijheid?

Wat nieuwe gelovigen naar de Kerk trekt? Niet onze knal successen of onze impact op de sociale media. Mensen worden aangetrokken door iets dat voor het oog verborgen is, het mysterie dat onze roeping omringt: Jezus en wat ons met Hem identificeert.

Gelovig leven uit zich in het niet-gericht zijn op wat vergaat maar op het mysterie dat ons leven is, verborgen met Christus. De aantrekkingskracht van christelijk geloof heeft meer van doen met het kruis dan met de glitter van de wereld. Onze worstelingen, kwetsbaarheden en mislukkingen mogen we integreren met de hoop die Jezus ons biedt.

Gelovig leven is jezelf toewijden aan het volgen van Jezus, zijn levenslessen naleven. Het gaat om de ​​ontmoeting waarin goddelijke liefde centraal staat. Goddelijke liefde is van een ander niveau dan menselijke liefde en is in staat een mens echt te veranderen.

In onze samenleving is geloof irrelevant. Om die relevantie aan het licht te brengen moeten we zélf geloofwaardig communiceren en authentiek getuigen. Dus dat niet gemakzuchtig aan anderen overlaten, om die anderen ook nog (vanaf de veilige zijlijn) van ons commentaar te voorzien. Zélf authentiek christelijk leven is cruciaal om Jezus te verkondigen. Cruciaal om een missionaire Kerk te zijn.

Jezus is het toonbeeld van authentiek leven. Wij inspireren anderen door ons geloof echt te leven. Soms is dat radicaal ingaan tegen de geldende normen en gelijktijdig het Evangelie omarmen. Toewijding aan Jezus’ levenslessen kan mensen inspireren die op zoek zijn naar een dieper gevoel van doel en betekenis in het leven.

Authentiek leven gaat samen met openheid voor dialoog, actief luisteren en de wil om van anderen te leren. Dat creëert een uitnodigende inclusieve omgeving. Dat start met uw en mijn dialoog met God zelf, actief luisteren naar Hem en de wil om te leren van Hem.

Persoonlijk gebed en onderscheidingsvermogen (wat heeft met God van doen en wat niet?) zijn fundamenteel en cruciaal voor een authentiek christelijk leven. Kerkgang is
daartoe een niet te verwaarlozen factor.

Tot ziens, in de kerk of waar dan ook!